tisdag 1 maj 2012

Sköna Maj välkommen!

Nu är det sannerligen vår här på Tumbo! Svalorna kom igår och flyger som galningar fram och åter inne på logen, Majbrasan med fyrverkeri genomfördes traditionsenligt nere vid kyrkan och lammen är släppta på bete. Jag fick den stora äran att hålla Vårtalet dessutom - och nu vet jag inte om det hördes så mycket av det jag sa - men jag hade i alla fall roligt! Min idé om att förlägga ett rehab center för Shopoholics här i Malexander var kanske inte helt seriöst menat - men varför inte? Naturen läker - och återfalls risken är som sagt minimal under större delen av året....


I övrigt sysslar vi främst med renoveringen av Semesterhuset som vi marknadsför via Bo på Lantgård. Vi har den första bokningen med start på Midsommardagen - så deadline är tämligen definitiv...
Jag har ju tittat ganska mycket på de engelska Hus-programmen i vinter; Property Ladder, Grand Design osv och jag har faktiskt lärt mig ett och annat matnyttigt märker jag. Till exempel att projektledningen vid ett större bygge är oerhört viktig -  och att göra en budget INNAN man sätter igång. Om man inte får hantverkarna att komma när det var tänkt så spricker lätt hela tidsplanen - och därmed ofta även budgeten. Ian är duktig på projektledning - så den bollen har han tagit. Jag håller i den andra delen - budgeten. Det är nästan lite som att lägga pussel att försöka få budgeten att gå ihop; jaså. föntren blev 1200 kronor dyrare än det var tänkt - då får vi hålla igen på inredningen, eller välja billigare klinkers till badrummet...osv osv
Spännande är det i alla fall - och här är några rätt "ofärdiga" bilder inifrån huset - det kan, som ni ser,bara bli bättre!

Fler uppdateringar följer - Staffan och Ian hoppas kunna gjuta golvet i det nya badrummet inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar