söndag 13 mars 2011

Mekano för vuxna!

Jag kan inte påstå att jag var någon flitig Mekano byggare som liten - mitt konstruktiva intresse ligger mer åt legohållet. Men efter den här helgen är jag beredd att omvärdera den åsikten. Vi har bygger en ligghall åt hästarna av Mekano, storlek XL - och det är jättekul! Tungt, lite nervöst och en sann övning i avancerad parterapi men likväl roligt.
Så här såg ledningscentralen ut när bygget inleddes

Några lösa skruvar som synes, men inget alarmerande. Parterapin inleddes omedelbart med övningen "Hur man tolkar bygginstruktioner skrivna på danska", men det klarade vi  riktigt bra...

Materialhögen såg inte mycket ut för världen och otäcka paraleller till frustrerande upplevelser vid IKEA-möbelbyggen drogs...
...men visade sig ogrundade. Här fanns alla byggdelarna på plats och hej vad det gick när vi väl kom igång!


Ramen läggs ut och stagas upp så att den ligger i våg...


...bågarna sammanfogas...
....och vips så har vi en stålkonstruktion på 6x5 meter!
Sen skruvade vi på träläkt på kanterna tils det blev mörkt. Publiken var andlöst intresserad - hela dagen.


Ryssarna har ju bott i den här typen av rundbågehall i Enhörna så de kunde bidra med diverse goda råd och tips. Mest i stil med;" mycket halm i botten, matte" - men i alla fall...

Dag två och dags att sätta upp träläkt och plåtskal - och ett smärre mirakel! Jag är höjdrädd. Så är det bara, inget att göra åt det, men aningen opraktiskt när situationer kräver krälande på hög höjd och vinglande på ostadiga stegar. Det såg inte bra ut för ligghallen när halva byggteamet dessutom försvann på köruppdrag till Tinnerö Kapell under förmiddagen. In träder då familjen Pukstugan; Anitha, Nicklas och sonen Daniel. Goda grannar av en typ som nog bara finns här i Malexander. De kom, de såg och de satte upp både läkt och plåtskivor - lätt och snabbt! Som takläggar-sonen Daniel sa :" Det var slut på höjdrädda gener när vår familj blev till". Tror jag det...

Nicklas...

...och Daniel. Bilden gör inte denne klätterartist rättvisa. När Danne vinglade som bäst längst upp på byggstegen stod jag och höll krampaktigt i den - så det blev ingen bild på just det tricket....STORT TACK TILL ER ALLA TRE!


Under veckan kommer resten av plåtarna att läggas på och sedan kommer det verkliga mandomsprovet - att med hjälp av traktorn lyfta upp och baxa in hela härligheten i hästhagen. Det, mina vänner, kommer att bli ett alldeles eget blogg inlägg det !

3 kommentarer:

  1. Det gläder mig verkligen att se hur ni bygger upp ert nya liv i Malex. Jag hoppas verkligen att det känns så mycket som en återfödelse som det förefaller. Kram!/Hanna

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör det - inte minst för att det finns en sådan gemenskap här som det bara var att kliva rätt in i!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag hittat din blogg, det verkar gå så bra för er, vad kul och hoppas att borka, rostra o omela sköter sig!
    Kramar från Eva (berga tuna gård)

    SvaraRadera